Wat is Hatha Yoga

Tegenwoordig zijn er ontelbaar veel yogastijlen. Vele mensen doen aan yoga maar weten vaak niet welke stijl ze doen of wat nu eigenlijk het verschil is tussen de ene en de andere yoga vorm. Hoewel er regelmatig nieuwe, moderne yogastijlen bedacht worden is alles gebaseerd op 1 enkele yoga stijl: Hatha Yoga.

yoga doetinchem varsseveld

Hatha Yoga is een yogavorm die al meer dan 5000 jaar beoefend wordt. Het is de basis waaruit de andere yoga stijlen zijn gegroeid. Maar wat is Hatha Yoga nu eigenlijk? Wat moet je van een Hatha Yoga les verwachten, en wat zijn de voordelen van Hatha Yoga?

Betekenis van Hatha Yoga

Aan de naam Hatha worden verschillende verklaringen gegeven.

Een eerste verklaring is dat Hatha bestaat uit 2 onderdelen: ha (zon) en tha (maan). Ha verwijst naar het Yang element van Hatha Yoga; de zon, het vurige en het mannelijke. Tha verwijst naar het Yin element van Hatha Yoga; de maan, het kalmerende en het vrouwelijke. Deze 2 energieën worden in Hatha Yoga samengebracht. Yin en Yang wordt verenigd, spanning en ontspanning afgewisseld en kracht en soepelheid bevorderd.

Een tweede uitleg voor de term Hatha Yoga wordt gezocht in de betekenis van Hatha, namelijk “koppig”. Hatha Yoga is een onderdeel van Raja Yoga, de yoga van controle. Door controle te leren uitoefenen op je lichaam (via asana) en op je adem (via pranayama) kom je verder op het pad naar Samadhi of Verlichting, het uiteindelijke doel van Yoga. In deze interpretatie is Hatha Yoga het koppig trainen van je lichaam en je geest. Het is de hardnekkige beoefening van yoga om de nagestreefde controle te vergroten.

Klassieke Hatha Yoga versus Moderne Hatha Yoga

De oorsprong van Hatha Yoga vinden we terug 5000 jaar geleden. Het werd door monniken in het leven geroepen met als hoofddoel om het lichaam gezond te houden zodat ze zorgeloos hun dagen al mediterend konden doorbrengen. De Klassieke Hatha Yoga houdingen werken dan ook vooral op de inwendige organen. Ze stimuleren de spijsvertering en de afscheiding en verbeteren je ademhaling. Door de jaren heen is deze focus geleidelijk aan verschoven en de asana’s of yoga houdingen evolueerden mee. Moderne Hatha Yoga houdingen werken eerder op de spieren, pezen en gewrichten. Ze hebben voornamelijk als doel om het lichaam flexibel en sterk te maken.

wat is yoga terborg doetinchem

Wat kan je van Hatha Yoga verwachten

Een goed opgebouwde Hatha Yoga les omvat alle bovenstaande elementen: Yin en Yang, kracht en soepelheid, inspanning en ontspanning. In de Hatha Yoga Pradipika (1 van de oudste teksten over yoga) wordt Hatha Yoga omschreven aan de hand van 6 praktijken: pranayama (ademhaling), asana (houdingen), mudra (handgebaren), mantra (kirtan), bandha (sloten), kriya (reiniging). Aangezien pranayama en asana de 2 voornaamste onderdelen zijn van de hedendaagse Hatha Yoga lessen zal ik deze hieronder verder toelichten.

Pranayama

Bij Hatha Yoga leer je om je adem te controleren en correct te gebruiken. Door middel van ademhalingsoefeningen en ook door het concentreren op je adem tijdens de asana’s ontdek je de rol van je adem in het activeren en ontspannen van je lichaam. Maak je je adem snel en krachtig (bijvoorbeeld tijdens de Vuurademhaling), dan warmt je lichaam op en worden je spieren actief. Daarentegen als je je adem vertraagt ontspannen je spieren, koelt je lichaam af en kom je in ontspanningsmodus. Aan het begin van een Hatha Yoga les doe je meestal een aantal ademhalingsoefeningen (zoals de Vuurademhaling, en de Afwisselende Neusademhaling). Deze ademhalingsoefeningen bereiden je voor op de komende asana’s.

Asana

hatha yoga achterhoek sinderenDe yoga houdingen of asana’s die je tijdens een Hatha Yoga les doet worden telkens een tijdje aangehouden (1-3 minuten). Hierdoor leer je je lichaam in de oefeningen te observeren. Ondanks de spanning in je spieren ga je op zoek naar ontspanning. Je leert je lichaam te controleren en bouwt zowel kracht als soepelheid op. Zoals hierboven al vermeld werken de houdingen op de organen, ze stimuleren het hormoonstelsel, bevorderen de bloedsomloop, en veel meer. Door regelmatige beoefening van Hatha Yoga kan je voordelen merken in je lichaam en in je gemoedstoestand. Kwalen zoals slapeloosheid, hoofdpijn, moeizame spijsvertering en meer worden verlicht.

Ontdek het zelf

Ervaar zelf wat Hatha Yoga voor jou kan betekenen. Meermaals per week geef ik Hatha Yoga in de Achterhoek op verschillende locaties. De lessen zijn toegankelijk voor alle niveaus. Schrijf je in voor 3 proeflessen zodat je de oefeningen en houdingen leert kennen en misschien zelf al een aantal voordelen kan ervaren!

Lees meer over de vele voordelen van Yoga in het artikel 5 redenen waarom yoga goed voor je is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *